Prawie 550 ton azbestu zostanie usuniętych jeszcze w tym roku z terenu Warmii i Mazur. Będzie to możliwe dzięki zaangażowaniu samorządów i środków finansowych, jakie przeznaczył na ten cel NFOŚiGW....
Prawie 550 ton azbestu zostanie usuniętych jeszcze w tym roku z terenu Warmii i Mazur. Będzie to możliwe dzięki zaangażowaniu samorządów i środków finansowych, jakie przeznaczył na ten cel Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie.
- Wiele gmin bez wsparcia z zewnątrz nie byłoby w stanie udźwignąć problemu, jakim jest niebezpieczny azbest – tłumaczy Ewa Kowerzanow-Luto z WFOŚiGW w Olsztynie. – Cieszymy się, że kilkanaście gmin z naszego województwa skorzystało z doskonałej okazji na pozbycie się tego niebezpiecznego minerału. Z Narodowego Funduszu samorządy uzyskały do 50 procent dofinansowania. Na kolejną pomoc mogły liczyć także z Wojewódzkiego Funduszu - do 35 procent kosztów. Azbest był szczególnie popularny w Polsce w latach 70. ubiegłego wieku. Był i w niektórych miejscach regionu jeszcze jest charakterystycznym elementem naszego krajobrazu. Zalega na budynkach mieszkalnych i gospodarczych. Potwierdzona przez ekspertów szkodliwość azbestu wpłynęła m.in. na decyzje zakazu stosowania eternitu (niepalnej, elastycznej mieszanki azbestu i cementu) w większości rozwiniętych państw świata. Specjaliści nie mają wątpliwości, że największym zagrożeniem dla zdrowia ludzi i środowiska są odpady azbestowe w postaci pylistej. Dlatego tak ważne jest, aby ten niebezpieczny minerał został bezpiecznie zutylizowany. Koszt usunięcia jednej tony materiału zawierających azbest to wydatek rzędu ok. 1,5 tys. zł.
Źródło: Komunalny.pl, 3 sierpnia 2011 r.