Pytania i odpowiedzi
Dział I: Baza Azbestowa - zagadnienia ogólne
1. Gdzie znajdę Instrukcję Użytkownika systemu Baza Azbestowa?
Instrukcja Użytkownika jest dostępna pod adresem: https://www.bazaazbestowa.gov.pl/images/do-pobrania/instrukcja.pdf (kliknij, aby pobrać instrukcję).
2. Nie posiadam dostępu do Bazy Azbestowej lub otrzymuję komunikat "Nieprawidłowa nazwa użytkownika lub hasło albo nie masz u nas jeszcze konta"
Obowiązkiem każdej gminy jest wprowadzanie informacji o wyrobach zawierających azbest do Bazy Azbestowej. Jeżeli gmina nie prowadzi rejestru wyrobów azbestowych w systemie Bazy Azbestowej, konieczne jest utworzenie dla gminy nowego konta użytkownika systemu Baza Azbestowa. Szczegółową instrukcję rejestracji gminy w systemie znajdą Państwo TUTAJ.
Jeżeli gmina posiada już konto w systemie, do przywrócenia danych logowania należy skorzystać z formularza resetowania hasła lub formularza przypomnienia loginu użytkownika. Do przywrócenia danych wystarczy podać adres e-mail, na jaki zostało założone konto gminy - w odpowiedzi na zgłoszenie system wyśle wiadomość automatyczną z danymi niezbędnymi do zalogowania się do systemu.W przypadku problemów z uzyskaniem nowego hasła przy użyciu procedury automatycznego przywracania danych dostępowych do systemu Bazy Azbestowej (np. wiadomość resetująca hasło wysłana z systemu nie dotarła do Państwa), w pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy Państwa serwer pocztowy dopuszcza wiadomości z systemu (mogą one trafiać do folderu SPAM). Jeśli wiadomości są odrzucane przez serwer, należy poprosić administratora serwera pocztowego o dodanie adresu Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. do tzw. "białej listy". Jeżeli adres e-mail nie jest znany, należy dokonać ponownej rejestracji gminy w Bazie Azbestowej zgodnie z ww. procedurą - wszystkie dane gminy zostaną przepisane na konto użytkownika powiązane z adresem e-mail aktualnie wykorzystywanym w gminie.
3. Co to są dane zagregowane?
UWAGA! Do sumy nie dolicza się odpadów azbestowych wbudowanych w drogi i place (W12.1, W12.2) oraz rur i złączy azbestowo-cementowych do pozostawienia w ziemi (W03.2).
Dział II: Wprowadzanie i aktualizacja danych w Bazie Azbestowej
1. Jak usunąć błędny wpis?
2. Czy dane o posiadaniu wyrobów zawierających azbest (dane z inwentaryzacji) oraz o ich unieszkodliwieniu trzeba wprowadzać w czasie trwania bieżącego roku sprawozdawczego?
3. Jak zaznaczyć fakt unieszkodliwienia wyrobów zawierających azbest?
W tym celu należy znaleźć wprowadzoną wcześniej lokalizację oraz konkretny wyrób a następnie wypełnić pola: jednostka miary, unieszkodliwiono oraz rok unieszkodliwienia wyrobu, tak by wartości wyzerowały się (co wskazuje na całkowite oczyszczenie obiektu z wyrobów).
Przykład właściwego wpisywania danych:
1. gdy ilość zinwentaryzowana jest równa ilości faktycznie unieszkodliwionej (brak „karty przekazania odpadów”)
Pole „ilość wyrobu” (zinwentaryzowano): 100, jednostka: m2 System przelicza na kg: 1100
Pole „unieszkodliwiono”: 100, jednostka: m2 System przelicza na kg: 1100
Pozostało (do unieszkodliwienia): 0
2. gdy ilość zinwentaryzowana jest równa ilości unieszkodliwionej (na podstawie „karty przekazania odpadu”: 2500 kg)
Pole „ilość wyrobu” (zinwentaryzowano): 100* 2500, jednostka: m2* kg System przelicza na kg: 1100 2500
Pole „unieszkodliwiono”: 2500, jednostka: kg (dane z karty) System przelicza na kg: 2500
Pozostało (do unieszkodliwienia): 0
3. gdy ilość zinwentaryzowana jest mniejsza/większa od ilości faktycznie unieszkodliwionej (na podstawie zgłoszenia/oświadczenia właściciela)
Pole „ilość wyrobu” (zinwentaryzowano): 100* 350, jednostka: m2 System przelicza na kg: 1100 3850
Pole „unieszkodliwiono”: 350, jednostka: m2 (dane z oświadczenia) System przelicza na kg: 3850
Pozostało (do unieszkodliwienia): 0
*Konieczna jest korekta danych z inwentaryzacji/spisu z natury. Jeśli informacja o pierwotnie zinwentaryzowanych ilościach jest konieczna do zachowania "na przyszłość", należy przenieść ją do pola „Inne istotne informacje”.
4. Jak zaznaczyć częściowe unieszkodliwienie wyrobów?
Demontaż częściowy występuje w sytuacji, gdy z przyczyn losowych (np. huraganowy wiatr) uszkodzona została część wyrobów na budynku lub dokonano częściowej wymiany elementów instalacji/urządzenia zawierającego azbest, a tym samym zaistniała potrzeba zagospodarowania powstałych odpadów.
W celu wprowadzenia informacji o demontażu częściowym należy wyszukać wprowadzoną wcześniej lokalizację, a następnie:
1. dodać nowy „wyrób” w danej lokalizacji,
2. wypełnić wszystkie pola w formularzu (należy pamiętać, że dane dotyczą wyrobu zdemontowanego!), w tym określić rodzaj zabudowy, jednostkę miary, wprowadzić ilość unieszkodliwionego wyrobu oraz rok unieszkodliwienia wyrobu, w taki sposób, aby wartości wyzerowały się (co wskazuje na przekazanie odpadów do unieszkodliwienia),
3. w polu „nazwa obiektu” wprowadzić stosowny komentarz np. częściowy demontaż z budynku mieszkalnego/budynku gospodarczego nr 3/wiaty itp.
UWAGA: Powierzchnia obiektu, z którego częściowo zdemontowano wyroby pozostaje bez zmian do czasu demontażu i przekazania pozostałych wyrobów do unieszkodliwienia (sposób edycji danych opisano dziale II w odpowiedzi do pytania nr 3. Jak zaznaczyć fakt unieszkodliwienia wyrobów?).
Ilość wyrobów wykorzystywanych w urządzeniach/instalacjach, z których częściowo zdemontowano wyroby, należy pomniejszać o ilość zdemontowaną w danym etapie prac.
5. Co znaczy „Dodaj wyrób” w danej lokalizacji?
Ilość „wyrobów” w danej lokalizacji powinna być równa ilości obiektów, w których te wyroby są wykorzystywane. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy na jednym budynku zinwentaryzowano więcej niż jeden rodzaj wyrobu.
Opis techniczny procedury wprowadzania/edytowania danych o wyrobach w danej lokalizacji przedstawiono w instrukcji użytkownika w rozdziale 4.2.5 „Dodawanie/edycja wyrobów”.
Wprowadzanie informacji o wyrobach w sposób zbiorczy uniemożliwia prawidłową edycję danych – brak jest możliwości określenia cech charakterystycznych wyrobu z danego obiektu (rodzaj i ilość wyrobu, stopień pilności usunięcia wyrobu, rodzaj zabudowy, ilość unieszkodliwiona czy rok unieszkodliwienia).
Przykłady prawidłowego zastosowania funkcji „Dodaj wyrób”:
1. Ilość budynków zinwentaryzowanych/zgłoszonych: 3
Rodzaj zabudowy i rodzaj wyrobu: mieszkalny (płyta falista), gospodarczy (płyta falista), inny (płyta płaska)
Ilość wykorzystywanych wyrobów: odpowiednio 100 m2, 160 m2, 250 m2
Ilość wyrobów, którą należy wprowadzić i opisać w danej lokalizacji: 3
2. Ilość budynków zinwentaryzowanych/zgłoszonych: 1
Rodzaj zabudowy i rodzaj wyrobu: mieszkalny (płyta falista, płyta płaska)
Ilość wykorzystywanych wyrobów: odpowiednio 200 m2, 60 m2
Ilość wyrobów, którą należy wprowadzić i opisać w danej lokalizacji: 2*
3. Ilość budynków zinwentaryzowanych/zgłoszonych: 1
Rodzaj zabudowy i rodzaj wyrobu: gospodarczy (płyta falista, płyta płaska)
Ilość wykorzystywanych wyrobów: odpowiednio 200 m2
Ilość wyrobów, którą należy wprowadzić i opisać w danej lokalizacji: 2**
* W polu „nazwa obiektu” należy wprowadzić odpowiednio zapis „budynek nr 1, wyrób nr 1”, „budynek nr 1, wyrób nr 2” itd.
** Ilość wyrobów należy podzielić pomiędzy wykazane rodzaje wyrobów. W polu „nazwa obiektu” należy wprowadzić odpowiednio zapis „budynek nr 1, wyrób nr 1”, „budynek nr 1, wyrób nr 2” itd. Wartość rzeczywista zostanie wpisana do systemu po wykonaniu demontażu i przekazaniu odpadów do unieszkodliwienia (prawidłowy sposób edycji danych opisano w odpowiedzi do pytania 3. Jak zaznaczyć fakt unieszkodliwienia wyrobów zawierających azbest?).
6. Karta przekazania odpadu – czy informacja o ilości wytworzonych odpadów jest ważna?
W myśl obowiązujących przepisów prawa, wyroby zawierające azbest (oraz urządzenia, instalacje zawierające azbest itd.) inwentaryzuje się poprzez sporządzenie spisu z natury. Dane w ten sposób zebrane są danymi szacunkowymi do momentu zdemontowania wyrobu i zważenia go.
Z uwagi na dużą różnorodność wyrobów stosowanych na terenie kraju, w bazie zastosowano uśrednione przeliczniki z poszczególnych jednostek miary (m2, m3 i mb) na wartość w kg.
Masa odpadów widniejąca na „karcie przekazania odpadu” jest informacją o faktycznej ilości wyrobów, które od zawsze wykorzystywano w danej lokalizacji. Po dostarczeniu do Państwa karty przekazania odpadu należy niezwłocznie wprowadzić znajdujące się w niej informacje do Bazy Azbestowej (zgodnie z opisem przedstawionym w dziale II w odpowiedzi do pytania nr 3. Jak zaznaczyć fakt unieszkodliwienia wyrobów zawierających azbest?
UWAGA: Jeżeli 1 karta przekazania odpadów dotyczy wyrobów zdemontowanych z kilku obiektów w danej lokalizacji, masę powstałych odpadów (kg) należy podzielić pomiędzy te obiekty. Nie należy usuwać z Bazy Azbestowej obiektów oczyszczonych z azbestu.
Przypominamy również, że 1 Mg (megagram) to 1 000 kg (1 tona).
7. Dlaczego Baza Azbestowa wymusza ponowne wpisywanie danych określających lokalizację wyrobów zawierających azbest?
8. Jak zapisać w Bazie Azbestowej informację o posiadaniu płyt azbestowych, których ilość podano w m3 ?
9. Jak zapisać w Bazie Azbestowej informację o posiadaniu wyrobów ciernych azbestowo-kauczukowych, których ilość podano w m2 ?
10. Jak wprowadzać do Bazy Azbestowych dane z terenów rodzinnych ogrodów działkowych (ROD) – na jednym terenie jest osoba prawna (gmina/skarb państwa, PZD/ stowarzyszenie ROD) i osoba fizyczna (działkowicz – umowa dzierżawy działkowej) oraz różne obiekty (obiekty zarządu ROD, ale i poszczególne altanki)?
W przypadku osoby fizycznej będącej dzierżawcą danej parceli: odrębna pozycja lokalizacji dla każdej parceli ROD, na której znajdują się wyroby zawierające azbest.
W przypadku wyrobów zawierających azbest powiązanych z obiektami należącymi do "części wspólnych" terenu ROD: zbiorowa pozycja powiązana z ROD.
System BA pozwala na wielokrotne wprowadzenie tej samej działki ewidencyjnej, jeśli numer posesji będzie inny.
Przykład: Jan Kowalski (ROD "Stokrotka"), działka 123/45, Suwałki, ul. Krótka, nr: 183/P35,
gdzie 183 wskazuje na numer adresowy ROD-u (jeśli został nadany), a P35 określa parcelę działkową nr 35.
11. Jak wprowadzać do BA dane o wyrobach znajdujących się na kilku/wielu nieruchomościach (budynki z pokryciem azbestowym znajdujące się na styku nieruchomości, rury i złącza azbestowo-cementowe biegnące w poprzek działek)?
W przypadku budynków leżących na obszarze dwóch lub większej ilości działek: każdy obiekt powinien zostać przypisany do tej działki, na której znajduje się większa część jego powierzchni zabudowy.
W przypadku rurociągów: w BA dostępny jest mechanizm kopiowania wyrobów, który pozwala na jednokrotne wprowadzenie wyrobu z wszystkimi wymaganymi parametrami, a następnie późniejsze jego kopiowanie do kolejnych lokalizacji powiązanych z kolejnymi działkami.
Przykład: rurociąg ma długość 2 km, ciągnie się przez 10 działek ewidencyjnych -> należy utworzyć lokalizację związaną z pierwszą działką na trasie rurociągu, następnie dodać do niej wyrób, w którym jako ilość wyrobu należy podać 1/10 długości rurociągu, czyli 200 m. Następnie należy skopiować ten wyrób 9-cio krotnie przypisując go do kolejnych nowotworzonych lokalizacji powiązanych z kolejnymi działkami ewidencyjnymi, przez które przebiega analizowany rurociąg.
12. Jak prawidłowo wypełnić pole Planowany rok unieszkodliwienia wyrobu w przypadku wprowadzania do systemu BA informacji o wyrobie, który został już unieszkodliwiony?
Jeżeli dany wyrób jest wprowadzany do systemu BA dopiero przy okazji pozyskania informacji o jego unieszkodliwieniu to w polu Planowany rok unieszkodliwienia wyrobu należy wybrać rok zbieżny z faktycznym rokiem unieszkodliwienia wyrobu lub, jeśli rok ten nie jest już dostępny w liście rozwijalnej formularza, należy wybrać rok bieżący.
Dział III: Rodzaje wyrobów
1. Dlaczego w wykazie rodzajów wyrobów rozróżniono pojęcia „W03.1 - Rury i złącza azbestowo-cementowe do unieszkodliwienia” i „W03.2 - Rury i złącza azbestowo-cementowe pozostawione w ziemi”?
2. Jak rejestrowane są informacje dotyczące odpadów azbestowych wbudowanych w drogi i place?
3. Jak należy interpretować kody cyfrowe zamieszczone w pliku CSV w polu Rodzaj zabudowy?
Kod cyfrowy | Rodzaj obiektu | Skrót nazwy |
1 | budynek mieszkalny (bm) | bm |
2 | budynek gospodarczy (bg) | bg |
3 | budynek przemysłowy (bp) | bp |
4 | budynek użyteczności publicznej (bup) | bup |
5 | inny (i) | i |
6 | budynek mieszkalno-gospodarczy (bmg) | bmg |
7 | azbest zmagazynowany (az) | az |
Dział IV: Wyszukiwanie zaawansowane
1. Jak korzystać z filtra "Wyszukiwanie zaawansowane"?
2. Jak korzystać z filtra „Wyszukiwanie zaawansowane” – Przykład 1
3. Jak korzystać z filtra „Wyszukiwanie zaawansowane” – Przykład 2
4. Jak korzystać z filtra „Wyszukiwanie zaawansowane” – Przykład 3
5. Jak korzystać z filtra „Wyszukiwanie zaawansowane” – Przykład 4
Dział V: Wydruk oraz eksport danych z systemu
1. W jaki sposób można wydrukować lub zapisać dane z systemu?
2. Jak należy interpretować kody cyfrowe zamieszczone w pliku CSV w polu Rodzaj zabudowy?
Kod cyfrowy | Rodzaj obiektu | Skrót nazwy |
---|---|---|
1 | budynek mieszkalny (bm) | bm |
2 | budynek gospodarczy (bg) | bg |
3 | budynek przemysłowy (bp) | bp |
4 | budynek użyteczności publicznej (bup) | bup |
5 | inny (i) | i |
6 | budynek mieszkalno-gospodarczy (bmg) | bmg |
7 | azbest zmagazynowany (az) | az |