Od 1 stycznia 2011 roku do 30 czerwca 2015, samorząd województwa lubelskiego we współpracy z lokalnymi samorządami, będzie realizować projekt „Pilotażowy system gospodarowania odpadami azbestowymi na terenie województwa lubelskiego wzmocniony sprawnym monitoringiem ilości oraz kontroli ich usuwania i unieszkodliwiania” w ramach obszaru priorytetowego „Środowisko i infrastruktura”, obszaru tematycznego „Odbudowa, remont, przebudowa i rozbudowa podstawowej infrastruktury oraz poprawa stanu środowiska” Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. Do grudnia br. Gminy, które mają opracowane programy usuwania azbestu, mogą składać wnioski w Urzędzie Marszałkowskim w Lublinie. O pieniądze z tego projektu mogą się ubiegać osoby fizyczne, wspólnoty (z możliwością dofinansowania do 100% kosztów kwalifikowanych), spółdzielnie mieszkaniowe (do 30% kosztów kwalifikowanych) z terenu gminy, która przystąpiła do projektu oraz jednostki samorządu terytorialnego (do 80% kosztów kwalifikowanych) województwa lubelskiego (gmina lub powiat), która również przystąpiła do realizacji projektu i województwo lubelskie jako właściciel obiektu, zawierającego azbest lub „dzikich wysypisk”, na których zalega. Dofinansowaniu podlega demontaż, odbiór (załadunek, transport, rozładunek) i unieszkodliwienie odpadów.
Na terenie Lubelszczyzny znajduje się jeszcze 2 mln ton azbestu; do tej pory zlikwidowano 50 tys. ton. Projekt, którego wartość wynosi 46 mln zł, został wstępnie zaakceptowany przez rząd Szwajcarii. Dzięki środkom z Polsko – Szwajcarskiego Programu Współpracy i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ciągu 3, 4 lat uda się usunąć z terenu województwa lubelskiego ¼ wszystkich materiałów, zawierających azbest.
Dokumenty, związane z realizacją projektu dostępne są na stronie internetowej www.lubelskie.pl w zakładce „Ekologia i ochrona środowiska” – Gospodarka odpadami/ Usuwanie wyrobów zawierających azbest.
Do projektu przystąpiły już Chełm, Puławy i Tarnogród.
W Puławach do końca grudnia trwa pilotażowy nabór wniosków od osób fizycznych o udzielenie dofinansowania do usunięcia azbestu. Chętni mogą skonsultować się z pracownikami Wydziału Ochrony Środowiska Urzędu Miejskiego w Puławach na ul. Lubelskiej 5 w pokojach 115 i 117, w godzinach pracy urzędu, od poniedziałku do piątku, w godz. 7.30 – 15.00, we wtorki od 8.00 do 16.00 lub telefonicznie pod nr (81) 880 46 15. Wzór wniosku do pobrania na stronie internetowej www.um.pulawy.pl/g2/2010_11/9793_fileot.pdf.
Źródło: http://echelm.people-net.pl, http://ipulawy.pl, www.gazetabilgoraj.pl